Flygmaskinpark

Utbildning på UL-Gyro

Sedan klubbens början 2009 har vi utbildat våra piloter och flugit på flera olika flygmaskiner. För närvarande använder vi två maskiner, en Calidus och en MTO Sport 2017. De är moderna och fräscha och lämpar sig till både skolning och friflygning. Vi håller verkligen ribban högt.

Calidus

Denna eleganta gyrokopter tillverkas på AutoGyro GmbH i Hildesheim, Tyskland. Calidus är en sportig maskin med stängd cockpit. Modellen har inte många konkurrenter i världen i UL-klassen när det gäller kvalitet, prestanda och aerodynamik.

  • Tvåsitsig tandemutforming med dubbelkommando
  • Stängd cockpit
  • Ramen tillverkad av glasfiber/stål
  • Självbärande kabinkonstruktion
  • Landningsställ på fjädrande glasfiberbalk med hydrauliska skivbromsar
  • Rotor: Profil NACA 8H12, strängpressad aluminium, Ø 8,4 m/8m
  • Rotorhuvud manövreras med spak via push-pull vajer
  • Roder i glasfiber manövreras med pedaler via push-pull vajer
  • Motor: 4-takts fyrcylindring boxer Rotax 912 Turbo (115HK)
  • Propeller: HTC Ø 1,73 m eller Ivoprop med justerbar pitch, trebladig.
  • Längd: m
  • Höjd: m
  • Bredd: m
  • Tomvikt: 275 kg
  • 500 kg (tillverkaren).
  • Max. vikt i förarsätet: 125 kg
  • Bränslevolym: liter ( liter utnyttjbart)
  • VNE (Max. flygfart): 185 km/h
  • Min. flygfart: 0 km/h (min. 40 km/h med bibehållen höjd)
  • Pitch och roll trim
  • Dubbelkommando med instruktörskit

MTO Sport modell 2017

Den andra av våra skolningsmaskiner är en MTO Sport 2017. Maskinen är utan konkurrens när det gäller design och utrustning. Den är både elegant och lättflugen. Ultralätt-klassad med MTOM 500 kg. Används till grundskolning och friflygning.

  • Tillverkningsår: 2019
  • Reg.: SE-VXT
  • Färg: Vit
  • Ultralätt klassad I Sverige
  • Tvåsitsig öppen cockpit i tandemutforming
  • Ram tillverkad av gassvetsade inerta höggradiga stålprofiler
  • Landningsställ på fjädrande glasfiberbalk med hydrauliska skivbromsar
  • Rotor: Type II TOP, profil NACA 8H12, aluminium, Ø 8,4 m
  • Rotorhuvud manövreras med spak via styrstänger
  • Roder i glasfiber manövreras med pedaler via push-pull
  • Motor: 4-takts fyrcylindring boxer Rotax 912 turbo (115 HK)
  • Propeller: Trebladig komposit
  • Längd: 5,1 m
  • Höjd: 2,71 m
  • Bredd: 1,88 m
  • Tomvikt: ca. 285 kg
  • Max. tillåten startvikt: 500 kg
  • Max. vikt i förarsätet: 115 kg
  • Bränslevolym: 94 liter (92 liter utnyttjbart)
  • VNE (Max. flygfart): 195 km/h
  • Min. flygfart: 0 km/h (min. 40 km/h med bibehållen höjd)
  • Radio
  • ELT
  • USB
  • Strålkastare, strobe, positionsljus
  • Kompass
  • Eluppvärmda säten 12V, uttag för eluppvärmda kläder
  • Justerbara pedaler och säten, både fram och bak
  • Pitch och roll trim
  • Dubbelkommando med instruktörskit

Utbildning på UL-B och UL-B sjö

Klubben har samarbete med Sjöflyg Syd, så att vi skolar även på UL-B och UL-B sjö. Kontakta oss för mer info om utbildningar till UL-B flygcertifikat och sjö-behörighet.

Zenair CH701 på flottörer (sommartid)

Zenair CH701 på hjul (vintertid)

Se video från sjöskolningen i juni 2022.


Utbildning på UL-A (trike) bedrivs på elevernas egna trikar.