Flygmaskinpark

Sedan klubbens början 2009 har vi skaffat flera flygmaskiner. För närvarande äger vi två maskiner, en MTO Sport 2010 och en MTO Sport 2017. De är moderna och fräscha och lämpar sig till både skolning och friflygning. Vi håller verkligen ribban högt.

MTO Sport modell 2010

En av våra skolningsmaskiner är MTO Sport 2010, tillverkad av AutoGyro GmbH i Hildesheim, Tyskland. Den är efterföljare till den populära MT03, fast med något bättre prestanda och säkerhet tack vare förbättrad aerodynamik och vissa tekniska detaljer. Ultralätt-klassad.

  • Tvåsitsig öppen cockpit i tandemutformning med dubbelkommando.
  • Ram tillverkad av gassvetsade inerta höggradiga stålprofiler.
  • Landningsställ på fjädrande glasfiberbalk med hydrauliska skivbromsar.
  • Rotor: Profil NACA 8H12, strängpressad aluminium, Ø 8,4 m.
  • Rotorhuvud manövreras med spak via styrstänger.
  • Roder i glasfiber manövreras med pedaler via stålvajer.
  • Motor: 4-takts fyrcylindring boxer Rotax 912 ULS, 100 HK.
  • Propeller: HTC Ø 1,73 m, tre kompositblad.
  • Längd: 5,08 m
  • Höjd: 2,65 m
  • Bredd: 1,82 m
  • Tomvikt: 260 kg
  • MTOM: 450 kg (Sverige), 500 kg (tillverkaren).
  • Max. vikt i förarsätet: 125 kg.
  • Bränslevolym: 68 liter (64 liter utnyttjbart).
  • VNE (Max. flygfart): 185 km/h
  • Min. flygfart: 0 km/h (min. 35 km/h med bibehållen höjd)

Den andra av våra skolningsmaskiner är en MTO Sport 2017. Maskinen är utan konkurrens när det gäller design och utrustning. Den är både elegant och lättflugen. Ultralätt-klassad med MTOM 500 kg.

MTO Sport modell 2017
  • Elegant, välutrustad, stabil och pålitlig flygmaskin
  • Flygklar
  • I trafiken Juni 2019
  • Tillverkningsår: 2019
  • Reg.: SE-VXT
  • Färg: Vit
  • Ultralätt klassad I Sverige
  • Tvåsitsig öppen cockpit i tandemutforming
  • Ram tillverkad av gassvetsade inerta höggradiga stålprofiler
  • Landningsställ på fjädrande glasfiberbalk med hydrauliska skivbromsar
  • Rotor: Type II TOP, profil NACA 8H12, strängpressad aluminium, Ø 8,4 m
  • Rotorhuvud manövreras med spak via styrstänger
  • Roder i glasfiber manövreras med pedaler via push-pull
  • Motor: 4-takts fyrcylindring boxer Rotax 912 ULS, 100 HK
  • Propeller: HTC Ø 1,73 m, tre kompositblad
  • Längd: 5,1 m
  • Höjd: 2,71 m
  • Bredd: 1,88 m
  • Tomvikt: ca. 285 kg
  • Max. tillåten startvikt: 500 kg
  • Max. vikt i förarsätet: 115 kg
  • Bränslevolym: 94 liter (2 liter utnyttjbart)
  • VNE (Max. flygfart): 195 km/h
  • Min. flygfart: 0 km/h (min. 35 km/h med bibehållen höjd)
  • Radio
  • ELT
  • USB
  • Strålkastare, strobe, positionsljus
  • Kompass
  • Eluppvärmda säten 12V, uttag för eluppvärmda kläder
  • Justerbara pedaler och säten, både fram och bak
  • Roll trim
  • Dubbelkommando med instruktörskit