Flygmaskinpark

Sedan klubbens början 2009 har vi skaffat flera flygmaskiner. För närvarande äger vi två maskiner, en MTO Sport 2010 och en MTO Sport 2017. De är moderna och fräscha och lämpar sig till både skolning och friflygning. Vi håller verkligen ribban högt.

Auto-Gyro MTO Sport 2010

En av våra skolningsmaskiner är MTO Sport 2010, tillverkad av AutoGyro GmbH i Hildesheim, Tyskland. Den är efterföljare till den populära MT03, fast med något bättre prestanda och säkerhet tack vare förbättrad aerodynamik och vissa tekniska detaljer. Ultralätt-klassad.

  • Tvåsitsig öppen cockpit i tandemutformning med dubbelkommando.
  • Ram tillverkad av gassvetsade inerta höggradiga stålprofiler.
  • Landningsställ på fjädrande glasfiberbalk med hydrauliska skivbromsar.
  • Rotor: Profil NACA 8H12, strängpressad aluminium, Ø 8,4 m.
  • Rotorhuvud manövreras med spak via styrstänger.
  • Roder i glasfiber manövreras med pedaler via stålvajer.
  • Motor: 4-takts fyrcylindring boxer Rotax 912 ULS, 100 HK.
  • Propeller: HTC Ø 1,73 m, tre kompositblad.
  • Längd: 5,08 m
  • Höjd: 2,65 m
  • Bredd: 1,82 m
  • Tomvikt: 260 kg
  • MTOM: 450 kg (Sverige), 500 kg (tillverkaren).
  • Max. vikt i förarsätet: 125 kg.
  • Bränslevolym: 68 liter (64 liter utnyttjbart).
  • VNE (Max. flygfart): 185 km/h
  • Min. flygfart: 0 km/h (min. 35 km/h med bibehållen höjd)

Den andra av våra skolningsmaskiner är en MTO Sport 2017. Maskinen är utan konkurrens när det gäller design och utrustning. Den är både elegant och lättflugen. Ultralätt-klassad.

Auto-Gyro Cavalon, en av privatägda gyroplan som klubben har tillgång till för prova-på.
  • Tvåsitsig sida-vid-sida med dubbelkommando
  • Stängd cockpit
  • Ramen tillverkad av gassvetsade inerta höggradiga stålprofiler
  • Självbärande kabinkonstruktion
  • Landningsställ på fjädrande glasfiberbalk med hydrauliska skivbromsar
  • Rotor: Profil NACA 8H12, strängpressad aluminium, Ø 8,4 m
  • Rotorhuvud manövreras med spak via push-pull vajer
  • Roder i glasfiber manövreras med pedaler via push-pull vajer
  • Motor: 4-takts fyrcylindring boxer Rotax 912 ULS, 100 HK (Turbo 115HK)
  • Propeller: HTC Ø 1,73 m eller Ivoprop med justerbar pitch, trebladig.
  • Max. vikt i förarsätet: kg
  • Bränslevolym: liter ( liter utnyttjbart)
  • VNE (Maximum flyghastighet):160 km/h
  • MTOM: 450 kg (Sverige), 500 kg (tillverkaren)
  • Normal flyghastighet:145 km/h
  • Min. flygfart: 0 km/h (min. 40 km/h med bibehållen höjd)
  • L x W x H: 4,7 m x 1,8 m x 2,8 m
Zenair CH701 med flottörer

Ett av få ultralättklassade flygplan som är godkänt för flygning med flottörer. Mycket pålitligt och lättfluget flygplan, tillverkad 2005, kapabel att flyga extremt långsamt, tack vare slots på vingarna. Under vinterperioden flygs samma flygplan på hjul. (I samarbete med Sjöflyg Syd)

  • Tvåsitsig stängd cockpit side-by-side med dubbelkommando
  • Full aluminium kropp med glasfiber detaljer
  • Landningsställ på fjädrande aluminiumbalk med hydrauliska skivbromsar
  • Vingar med slots
  • Motor: 4-takts fyrcylindring boxer Rotax 912 ULS, 100 HK
  • Propeller: Komposit, trebladig Kiev 32 bi 68″
  • Längd: 6,10 m
  • Höjd: 2,35 m
  • Bredd: 8,22 m
  • Tomvikt: 265 kg plus flottörer
  • Max. startvikt: 495 kg med flottörer
  • Max. vikt i förarsätet: 125 kg
  • Bränslevolym: liter ( liter utnyttjbart)
  • VNE (Max. flygfart): 177 km/h
  • Min. flygfart: 65 km/h