Teoriutbildning

Med vår hjälp kan du skaffa pilotcertifikat på samtliga UL klasser: UL-A, UL-B och UL-Gyro. Vår utbildning baseras på KSAB:s teorimaterial och/eller material publicerat på www.flygcert.com och behandlar samtliga ämnen som ingår i teoriprovet för UL-certifikat. Som medlem i SGK får du online tillgång till en del av utbildningsmaterialet. Själva slutprovet ingår i utbildningen.

Tack vare att vi har möjlighet att bedriva teorikurser löpande online, du kan ansluta när det passar dig. Skicka din intresseanmälan via anmälningsblanketten, via e-post skola@gyroflyg.se eller ring oss på tel. 0736 636 089. för att få svar på dina frågor. Kostnad för teorikursen ingår inte i SGK medlemskapsavgift.

Ämnena enligt TSFS 2021:26 är:

1 – Luftfartsrätt
2 – Människans prestationsförmåga
3 – Meteorologi
4 – Kommunikation
5 – Navigering
6 – Flygningens grundprinciper
7 – Operativa förfaranden
8 – Genomförande och planering av flygningar
9 – Allmän luftfartygskunskap

Förutom de nio flygteoriproven ska man ta Post- och Telestyrelsens radioteoriprov. Det leder till radiocertifikat och därmed tillstånd att prata i radio. Om man enbart gör det på svenska får man bara prata svenska i radio. Om man dessutom tar det på engelska får man också prata engelska i radio och kan därmed flyga utomlands. Om man vill ha certifikat för ett språk man inte har som modersmål måste man även göra ett språkprov hos en godkänd inspektör som bedömer och utdelar ett betyg 1-6.

Minst 10% av teorikursen bedrivs i form av lärarledda teorilektioner, då vi antingen träffas i klubblokaler på Sövde flygfält, eller hemifrån via videokonferansteknik. . Obligatorisk närvaro på en 100-timmars teknisk översyn på en av klubbens flygmaskiner ingår också i vår flygutbildning.

Efter varje avslutat ämne gör man ett skolprov. Proven görs i vår flygskola, i kursledarens närvaro, med hjälp av internetansluten telefon, surfplatta eller dator. Minimi krav för godkänt är 75% rätt.

Teorin för UL-gyro certifikat består av två delar. Dels den allmänna flygteorin och dels den specifika teorin för gyroplan. Gyroplanets specifika flyglära kombineras med praktiska flyglektioner och genom att läsa material som finns tillgängligt till dig i vårt online bibliotek. Styrdokumentet finns HÄR.

På detta gör man ett skriftligt prov (EK/Tekniskt prov) innan man får flyga solo. EK/Tekniskt prov gör man på obegränsad tid och får använda vilka hjälpmedel man vill.

KSAK:s Måldokument för UL-utbildning finns HÄR.


Teorikursen kan än så länge göras på annan skola, och teoriprov kan göras hos oss. Noggrann genomgång av autogyroprinciper görs alltid hos oss. Alternativet till våra teorikurser är att kontakta en av de närliggande klubbar som bedriver verksamhet enligt KSAK:s normer och fråga när de planerar köra UL- eller PPL-teorikurser. Lista med samtliga klubbar finns på KSAKs hemsida. Du får gärna göra slutprov i en annan klubb men det räcker med att få ett intyg från klubbens flygskola där de bekräftar din närvaro på teorilektioner. UL-slutprov kan göras hos dem eller hos oss när du känner dig mogen.

Teorikurs på en motorflygskola kan vara ett bra alternativ även för blivande UL-piloter. Kurser ges inte alltid regelbundet på flygskolor och ju större urval av skolor desto lättare att hitta en kurs som passar i plats, tid och rum. Det kan också vara ett bra alternativ om man går i funderingar på att även ta motorflygcertifikat i framtiden. Det får gå maximalt 18 månader mellan första och sista PEXO-provet, och från sista provet har man 24 månader på sig att flyga upp för motorflyg. Man kan alltså vara lite taktisk i provskrivandet för att ge sig själv 18+24 månader att bestämma sig.

Det enda som skiljer mellan UL-prov och PPL-prov är att UL-prov kan göras i en UL flygskola, medan PPL måste göras hos en auktoriserad TS kontrollant.