Sedan Skånska Gyrokopterklubben bildades har vi proaktivt jobbat på att förbättra våra arbetsrutiner och på så sätt göra flygningen säkrare och trevligare. Allt material publicerat på SGK Säkerhetsportalen får återges och användas fritt med angivande av källa. Modifiering av ursprungliga materialet är inte tillåten. Om du har åsikter om materialets kvalitet, kontakta oss via skola@gyroflyg.se.
Säkerhetsportalen är en del av pågående säkerhetsarbete i klubben.
0. Introduktion
- Gyroplanets uppbyggnad
- SGK UL gyroplan lathund
- Gyro termer (under bearbetning)
En detaljerad genomgång av de senaste tio årens incidenter i Sverige där gyrokoptrar varit involverade visar att minst ett av följande tre fenomen varit involverat i det orsakssammanhang som ledde fram till att flygturen slutade på ett helt annat sätt än vad piloten hade tänkt sig. Klicka på länken för en utförlig genomgång av varje säkerhetsrisk.
1. Hantering av rotorn
- Bladflappning/Bladsegling
- Negativ belastning
- Lyftkraft och drivkraft (grafik)
- Gyroskopisk precession
- Kiting
- Ballong
2. Väder
- Start i starka vindar (grafik)
- Blåsigt väder
- Vindgradient (grafik)
- Vinterflygning
3. Maskinens prestanda och mänskliga faktorer
- Var går gränsen?
- Buntning
- Prestanda och hantering i startfasen
- Vertikalt genomsjunk och höjdreduktion
- Att tänka på (grafik)
- Egenkontroll
SGK komplement till Elevhandbok UL-Gyrokopter
Elevhandbok UL-gyrokopter kunde köpas på www.pilotshop.se
OBS! Pilotshop slutade leverera Elevhandbok UL-Gyrokopter i början av 2020 . Kontakta oss för alternativ under tiden KSAK löser problemet.
- Övning 02 och 03: Taxi, rotorhantering och Rotordisken, roder
- Övning 04 och 05: Planflykt, stigning och plané
- Övning 06, 07 och 16: Svängar i planflykt, stigning och plané, branta svängar
- Övning 08: Sidglidning
- Övning 09: Vertikalt genomsjunk och höjdreduktion
- Övning 10: Balansering på huvudställ
- Övning 11: Trafikvarvet, starter och landningar
- Ovning 12 och 17: Bedömningslandning och nödlägesövning
- Övning 13 och 14: Vindens påverkan, starter och landningar i sidvind
- Övning 15: Start med reducerat rotorvarvtal
- Övning 18: Låg fart och slalom
- Övning 19 och 20: Min. och max. vikt samt solo (EK) flygning
- Övning 21: Navigationsflygning
Övrigt
- Styrdokument: Gyrospecifika kunskaper
- Vidareutbildning: Flygning i formation (under bearbetning)
- Vidareutbildning: Flygning på flottörer (under bearbetning)
- Aerodynamik: Rotorns stabilitet (grafik)
- Diverse: Startproceduren (grafik)
- Vidareutbildning: Typinflygningar
- Navigation: Om du flyger vilse
Annan information och verktyg som förhoppningsvis kan hjälpa alla gyroflygare i landet att identifiera fel, bredda sina vyer och bli bättre piloter:
- Anmäl dig till svenska gyroplanpiloter lista
- Frivillig anonym händelserapportering
- Analys av olyckor 2009-2015
- Säkerhetsgruppen ENIGA diskussionsmatrikel (endast behöriga)
- SGKs bibliotek (login krävs)
- Testa din kunskap
Externa länkar
KSAK:s flygsäkerhetsprogram H50P
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om trafikregler för luftfart
Transportstyrelsens föreskrifter om UL-certifikat